Goed risicomanagement binnen je marketing bedrijf

Als je ondernemer bent en je hebt een eigen marketing bedrijf loop je risico’s. Dat zul je als ondernemer niet heel erg vinden daar hoort immers bij het ondernemerschap. Toch is het verstandig om eens in de zoveel tijd de risico’s die je loopt in beeld te brengen. Dit doen en er vervolgens acties op ondernemen wordt risicomanagement genoemd. Een belangrijk aspect van het ondernemerschap en noodzakelijk om de continuïteit van je onderneming zoveel mogelijk te borgen. Maar hoe doe je op een goede manier risicomanagement binnen je bedrijf. Dat is niet iets wat iedere ondernemer met een marketingbedrijf goed beheerst. Daarom vertellen we er in dit blog graag meer over.

Het risicomanagement proces in vogelvlucht

Risicomanagement is een middel om de risico’s die je binnen je bedrijf loopt goed in kaart te brengen. Het vervelende van deze risico’s is dat er forse of minder forse financiële schade uit kan ontstaan. En dat is precies de reden waarom je het doet. Het je een risico herkent waar een financiële schade uit kan ontstaan die je niet kunt dragen is het verstandig om er actie op te ondernemen. Dit kan overigens op verschillende manieren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een verzekering. Het risicomanagement proces ziet er als volgt uit:

Risico-identificatie:
Dit is het in kaart brengen van de risico’s die je loopt binnen je bedrijf. Het kunnen operationele risico’s zijn, maar ook strategische risico’s.

Risicoanalyse:
Hier kijk je naar de impact van de in kaart gebrachte risico’s. Eerder gaven we al aan dat een risico een forse of minder forse financiële schade tot gevolg kan hebben.

Risicobeheersing:
Aan de hand van de impact van de in kaart gebrachte risico’s kun je maatregelen nemen om de risico’s te beheersen. Dit kan je op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld een verzekering afsluiten maar het kan ook zijn da je bepaalde activiteiten staakt.

Monitoring van de risico’s:
Hier volg je de risico’s die je in kaart gebracht hebt.

Rapporteren van de risico’s:
Dit is het punt waar de cyclus opnieuw begint omdat je de bestaande risico’s maar ook nieuwe weer in kaart brengt.

Kan ik risicomanagement zelf doen?

Dat ligt een beetje aan het formaat van je bedrijf. Als je een kleiner bedrijf hebt zijn de risico’s best wel overzichtelijk. Ook dan kan het overigens verstandig zijn een expert in te huren als je het risicomanagement grondig wil doen en geen risico’s over het hoofd wil zien. Bij grotere bedrijven is het verstandig risicomanagement een duidelijke en belangrijke plek binnen het bedrijf te geven en gekwalificeerde mensen zich daarmee bezig te laten houden.

Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie