E-commerce marketing en omnichannel strategie: de klantreis

Alle A-merken doen het: omnichannel marketing. Het is de combinatie van een online én offline strategie. Waarom is omnichannel marketing nou zo succesvol? Welke rol vervult e-commerce marketing binnen deze strategie? Je leest het in deze blog.

Offline ter versterking van online

E-commerce marketing is niet alles. Ja, online is een ontzettend grote speler geworden, dat wel. Maar omnichannel is het winnende model. Het gaat erom dat je klanten op alle punten van de customer journey pakt. Een klant bevindt zich namelijk niet alleen maar online, maar ook in de echte wereld, ervan uitgaande dat hij of zij wel eens buiten komt. Hier een voorbeeld van een goede klantervaring: een persoon zoekt op Google naarr sneakers om lekker te kijken. Daar bij Shopping ziet hij een vette ninja sneaker die hij stiekem wel zou willen. Hij gaat vervolgens naar zijn studie, en onderweg bij het bushokje ziet hij dezelfde sneaker. Vooruit, dan maar in de fysieke winkel de sneaker passen, en online of offline uiteindelijk de aankoop doen. Deze combinatie van online en offline zorgt ervoor dat deze persoon geactiveerd wordt, en nu echt de sneaker gaat willen. Dat is de truc van omnichannel. Je e-commerce marketing is het begin.

E-commerce marketing aan het begin van de klantreis

De juiste doelgroep moet wel aangesproken worden. Dit kan het beste via e-commerce marketing gebeuren. Online kun je precies doelen stellen aan wie er geïnteresseerd is in jouw producten. Dat doe je via tools zoals Google Analytics. Deze mensen kun je dan vervolgens via de organische wijze of via advertenties op jouw producten wijzen. En de kracht van marketing is herhaling, dus je zorgt dat je advertentie op andere plekken ook terugkomt. De klant krijgt zo een hele reis, het product reist overal met hem mee.

Wat moet je doen?

E-commerce marketing kun je makkelijk uitbesteden om jouw bedrijf een kickstart te geven. Het is namelijk soms lastig om te bepalen wat er precies nodig is om te zorgen dat je een online groei doormaakt. Dit doe je door twee dingen te doen. Zorg eerst voor voldoende verkeer op je website. Als tweede is via online het conversiepercentage te verhogen. Als je e-commerce marketing strategie sterk is, kun je de volgende stap gaan zetten. Dan wordt het tijd om de gehele klantreis af te maken. Begin dan ook met offline adverteren. Stem deze advertenties af op je e-commerce marketing strategie, en je zult zien dat je meer naamsbekendheid en omzet creëert.

Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie